Czy bieganie jest zdrowe?

30.5.15

dieta i fitness


Bieganie od wielu lat robi furorę wśród ludzi pragnących schudnąć i wyrobić formę. W telewizji ciągle można obserwować bohaterów naszych ulubionych seriali uprawiających jogging i wyglądających dzięki temu niesamowicie. Jednak pomimo wielu zalet bieganie ma też wiele wad, które każdy powinien znać. Czy zatem jogging jest sposobem na schudnięcie i długie życie czy może szybkim sposobem na zniszczenie zdrowia?

Dlaczego na razie dałam sobie spokój z bieganiem?
Jestem osobą, która ma słabe stawy i często łapie kontuzje. Kilka lat temu zaczęłam biegać i pokochałam uczucie wolności, które ono mi daje. Niestety kilka miesięcy temu zaczęło mnie strasznie boleć kolano. Ledwie chodziłam, więc nie było mowy o bieganiu. Poszłam do lekarza i okazało się, że kilka lat temu po pewnym wypadku miałam zerwane więzadło. Niestety nie zrosło się ono poprawnie i przez to moje kolano bolało coraz bardziej. Jako osoba bardzo aktywna od razu spytałam lekarza czy mogę uprawiać sport i biegać. Powiedział, że ćwiczyć mogę, ale o joggingu muszę zapomnieć, bo jest bardzo szkodliwy i źle wpływa na stawy. Niby zawsze o tym wiedziałam, ale po usłyszeniu tego od ortopedy, zaczęłam się nad tym bardziej zastanawiać i postanowiłam zgłębić ten temat.

bieganie
Zdjęcie sprzed kilku lat, gdy pierwszy raz brałam udział w biegu na 5 km.
Tak wyglądałam, gdy dobiegłam do mety:)


Zalety biegania
Bieganie jest na pewno bardzo zdrowe, jeśli chodzi o nasz układ naczyniowo sercowy. Biegacze rzadziej chorują na udar, cukrzycę czy raka. Według niektórych badań nawet mniej z nich cierpi na Alzheimera!  Są to niesamowite wyniki, które pokazują, że efekty biegania są długotrwałe i poprawiają długość oraz jakość życia.
Dlaczego bieganie wpływa na stawy i ścięgna?
Za każdym razem, gdy stopy dotykają podłoża nasze ciało przyjmuje na siebie ciężar około trzykrotnie większy od naszej prawdziwej wagi. Jest to ogromny ciężar, który wpływa negatywnie na nasze zdrowie. Z tego powodu wiele osób doznaje kontuzji lub nie może w ogóle biegać. Dodatkowo biegać nie powinny osoby z niewydolnością krążenia, niedokrwieniem krwi czy z nadmierną otyłością.

Jak zacząć biegać?
Z joggingiem jest jak ze wszystkim innym i trzeba znać umiar. Jeśli ktoś, kto przez całe życie tylko siedział na kanapie i jadł chipsy nagle zacznie biegać codziennie i bardzo intensywnie to może szybko dojść do kontuzji. Zbyt nagły i zbyt intensywny wysiłek może być tak samo szkodliwy jak całkowity brak ruchu. Dodatkowo zanim zacznie się regularnie biegać, powinno się poczytać trochę na ten temat, nauczyć się odpowiedniej rozgrzewki i przede wszystkim kupić odpowiednie buty. Spotkałam się z opiniami ludzi, którzy twierdzili, że biegać można w zwykłych trampkach, a drogie, profesjonalne obuwie to tylko wymysł firm, które chcą nas naciągnąć na pieniądze. Sama zaczęłam biegać w tanich adidasach z rynku i to, jaki odczuwałam nacisk na stawy było straszne. Postanowiłam kupić specjalne buty do biegania i nagle wszystkie ścięgna i kości zostały całkowicie odciążone.

Na początku powinno się wychodzić na spacery lub biegać powoli i stopniowo zwiększać intensywność. Nie powinno się ćwiczyć więcej niż 3-4 razy tygodniowo. Należy wyrobić sobie pewną formę nim będzie można brać udział w wyścigach. Wielu z nas niestety często o tym zapomina i zaczyna od razu biegać długie dystanse i sądzi, że im szybciej tym lepiej. Niestety nie działa to w taki sposób i trzeba być uważnym, żeby nasze ciało nie przeżyło szoku.

fitness
A tutaj pozuję z moim pierwszym medalem!
Do dziś wisi u mnie na ścianie:)


To biegać czy nie biegać?
Bieganie ma wiele plusów, ale ma także minusy. Jednak, jeśli jest wykonywane w odpowiedni sposób i przez osoby, które mogą je uprawiać to zalety są większe niż wady i jogging może stać się naszą ulubioną formą aktywności. Bieganie uzależnia i właśnie, dlatego jest uprawiane przez coraz większą liczbę osób. Dodatkowo udział w różnych biegach jest niesamowitą motywacją do bycia aktywnym i na pewno wspomaga utratę wagi.

Czy Ty biegasz i jeśli tak to, jaki jest Twój najlepszy wynik?

A jeśli nie to czy kiedykolwiek myślałeś, żeby zacząć?

Propozycje dla Ciebie

1 komentarze

  1. chciałbym zobaczyć tego lekarza, który stwierdził że bieganie jest bardzo szkodliwe i źle wpływa na stawy. Niezły id... Uważam i znam setki dowodów na to , że jest dokładnie odwrotnie. Oczywistym jest, że należy to robić prawidłowo. Pozdrawiam wszystkich biegaczy.

    OdpowiedzUsuń